Aktualność "Umowa o pracę na mailu?"

Jednym z założeń tzw. pakietu Morawieckiego, czyli pakietu zmian, mających ułatwić prowadzenie działalności, jest umożliwienie pracodawcom gromadzenia dokumentacji pracowniczej w wersji elektronicznej, zamiast papierowej. Za pomocą e-maila przedsiębiorcy będą mogli zawrzeć umowę o pracę, wypowiedzieć ją lub rozwiązać bez wymówienia. Pracodawcy pozytywnie oceniają planowane zmiany. Zastrzeżenia zgłaszają związki zawodowe.

Wątpliwości budzi kwestia związana z koniecznością złożenia podpisu na dokumencie. Zgodnie z projektem ustawy, akta, w których pracodawca i pracownik składają oświadczenia woli, wymagają posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Będzie on zatem niezbędny przy zawieraniu lub rozwiązywaniu umowy o pracę za pośrednictwem e-maila. Podpis elektroniczny nie będzie natomiast wymagany w przypadku przesyłania informacji o warunkach pracy, rozkładzie czasu pracy czy przepisach antydyskryminacyjnych.

Projekt nie precyzuje jednak, czy dla wypowiedzeń i zwolnień dyscyplinarnych konieczne jest złożenie podpisu przez obie strony. Może to powodować trudności z ustaleniem okresu wypowiedzenia umowy, ponieważ nie będzie pewności, czy druga strona zapoznała się z treścią e-maila.

Przepisy wprowadzą jeszcze jedno ułatwienie – umożliwią pracodawcom przechowywanie uwierzytelnionych kwalifikowanym podpisem dokumentów na elektronicznym nośniku. Dotyczyć to będzie m.in. elektronicznych akt osobowych oraz ewidencji czasu pracy, a także planu urlopów czy świadectw pracy.


Źródło: GP



DATA PUBLIKACJI: 2016-11-08 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia