W maju 2018 r. wejdą w życie unijne przepisy dotyczące
danych osobowych. Nałożą one nowe obowiązki na firmy, a niewywiązanie się z
nich będzie groziło dużymi karami finansowymi. Konsumenci zyskają natomiast
więcej praw, związanych z ingerencją, modyfikacją i usuwaniem swoich danych.
Unijne rozporządzenie RODO ma ujednolicić przepisy we
wszystkich 28 państwach członkowskich Unii Europejskiej. Jedną z kluczowych
zmian jest obowiązek zadbania o ochronę danych osobowych już na etapie
projektowania wdrażanych rozwiązań związanych z przetwarzaniem danych.
Administratorzy będą musieli zastosować odpowiednie procedury organizacyjne i
techniczne, gwarantujące odpowiedni poziom bezpieczeństwa danych. Dotyczy to
stron internetowych, aplikacji, portali społecznościowych i takich działań
marketingowych, jak prowadzenie konkursów, plebiscytów, etc.
Przedsiębiorstwa powinny zastosować rozwiązanie adekwatne do
ryzyka, wiążącego się z przetwarzaniem danych osobowych. Może to być
szyfrowanie, pseudonimizowanie, backupowanie danych. Decyzję odnośnie wybranego
rozwiązania będzie musiał podjąć administrator i to on będzie odpowiadał za
ewentualny błąd.
Nowością w przepisach jest możliwość uzyskania zgody na
przetwarzanie danych od dziecka, które ukończyło 16. rok życia lub 13. rok życia
– jeśli wewnętrzne przepisy danego kraju tak wskażą. Zgoda rodzica lub opiekuna
prawnego będzie wymagana dla dzieci młodszych. Firma będzie musiała natomiast
upewnić się, że wyrażona zgoda jest wiarygodna.
Wszelkie nieprawidłowości, jak zniszczenie danych, wyciek,
nieuprawniona modyfikacja firmy będą musiały raportować do GIODO, a w
niektórych przypadkach informować o tym także swoich klientów.
Źródło: Newseria