Po fiasku pierwszej propozycji, aby abonament
radiowo-telewizyjny pobierać razem z rachunkiem za prąd, Krajowa Rada
Radiofonii i Telewizji przedstawiła kolejny pomysł na rozwiązanie problemu finansowania
mediów publicznych. Postuluje ona, aby obniżyć opłatę z obecnych 22,7 zł do kwoty
między 5 a 10 zł i wliczyć ją do podatku PIT, CIT oraz KRUS.
Takie rozwiązanie sprawiłoby, że za publiczną telewizję i
radio płaciłyby nie gospodarstwa domowe, ale każdy obywatel, który rozlicza się
z urzędem skarbowym. Opłata objęłaby także niektórych przedsiębiorców.
Zgodnie z ankietą przeprowadzoną przez Norstat Polska dla
domu mediowego IPG Mediabrands, ponad 50 proc. widzów zaakceptowałoby miesięczną
stawkę abonamentu w wysokości 6,33 zł. Jest ona natomiast nieatrakcyjna dla
osób młodych poniżej 24. roku.
Rada przygotowuje obecnie projekt ustawy, zawierający
szczegółowe wytyczne. Jak informuje Gazeta Prawna, w pierwszej kolejności
realizowany będzie jednak inny projekt, oparty na istniejącej ustawie
abonamentowej, nad którym pracuje resort kultury. Ma on na celu uszczelnienie
bazy abonentów i wykorzystanie do tego danych od operatorów kablowych i
platform satelitarnych. Poczta Polska dysponuje obecnie bazą 6,7 mln
gospodarstw domowych, czyli połową wszystkich gospodarstw domowych w kraju.
Źródło: GP