15 marca to Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji Urząd
Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniał o prawach seniorów, którzy
szczególnie narażeni są na nieprawidłowości i próby wyłudzeń.
Najczęstsze problemy, z jakimi borykać się muszą starsi
konsumenci, to nieprawidłowości w umowach zawieranych podczas wizyty handlowca
w domu seniora czy podczas prezentacji towarów. Prawa konsumentów podczas
domowych wizyt najczęściej naruszają firmy telekomunikacyjne. W 2016 r. wydano
13 decyzji stwierdzających podobne nieprawidłowości, a w tej chwili trwa 14
kolejnych postępowań.
Niedozwolone działania mają miejsce również podczas pokazów
pościeli czy sprzętów gospodarstwa domowego, których celem jest sprzedaż. Uczestnicy
takich spotkań często nie są informowani o konieczności dokonania zakupu i
utrudniają odstąpienie od umowy w czasie 14 dni.
Seniorzy skarżą się natomiast na zbyt małą czcionkę w
umowach i niezrozumiały język, a także liczne odwołania do zewnętrznych dokumentów.
Duży stres u starszych osób powodują natomiast agresywne działania windykacyjne
podejmowane przez przedsiębiorców lub zatrudniane przez nich firmy. Ten fakt
również jest często zgłaszany do UOKiK.
Źródło: IAR