Firmowe
spotkanie wigilijne może być rozliczone w kosztach podatkowych,
tylko wtedy gdy jego celem nie jest jedynie konsumpcja i zabawa, ale
integracja zespołu i zwiększenie motywacji pracowników.
Niestety możliwości zaliczenia w koszty podatkowe spotkań
wigilijnych z kontrahentami są bardziej ograniczone.
Spotkanie
wigilijne dla pracowników czy kontrahentów w wielu
firmach stanowi już tradycję. Trzeba jednak pamiętać o
odpowiednim rozliczeniu takich wydatków. Organizacja imprez
firmowych w wielu przypadkach okazuje się przedsięwzięciem dość
kosztownym.
Przedsiębiorca
decydujący się na zorganizowanie tego typu spotkania powinien być
świadomy, że nie w każdym przypadku poniesione wydatki będzie
mógł rozliczyć podatkowo.
Każdorazowo
rozpatrując czy dany wydatek może być zaliczony w koszty uzyskania
przychodów najpierw trzeba ustalić czy ma on związek z
uzyskiwanymi przychodami. Jeżeli ten test wypadnie pozytywnie,
pozostaje jeszcze sprawdzenie czy dany rodzaj wydatków nie
został wymieniony w katalogu zawartym w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT
(odpowiednio w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Znajduje się tam lista
wydatków, które nawet jeżeli mają bezpośredni wpływ
na uzyskiwany przychód, nie mogą być zaliczone do kosztów
podatkowych.
Możliwość
zaliczenia wydatków na organizację spotkania wigilijnego do
kosztów podatkowych było początkowo kwestionowane w
interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe i wyrokach sądów
administracyjnych.
W
ostatnim czasie można jednak dostrzec zmianę tej tendencji. Wydatki
są uznawane za koszt jeżeli zamierzonym celem pracodawcy była
integracja pracowników, poprawa atmosfery pracy i wzrost
motywacji do wykonywania obowiązków służbowych. Jeżeli
natomiast nie było takiego celu, samo spotkanie polegające na
konsumpcji, nie będzie kosztem uzyskania przychodów.
Wynika
z tego, że spotkania wigilijne powinny służyć budowaniu motywacji
do pracy i w ten sposób wpływać na efektywność
pracowników, co uzasadnia zaliczenie przeznaczanych na taki
cel środków do kosztów uzyskania przychodów.
Dobrze jest gdy spotkanie jest połączone z omówieniem
wyników firmy lub planami na przyszły rok. Warto też
sporządzić dokumentację przebiegu spotkania, np. agenda,
wykorzystywane materiały do prezentacji.
Jeżeli
zostanie spełniony warunek dotyczący motywacji to trzeba również
zwrócić uwagę jeszcze na jeden element- warunkiem koniecznym
dla zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania
przychodów, jest zorganizowanie imprezy tylko i wyłącznie
dla pracowników zatrudnionych przez przedsiębiorcę.
Jeśli
w spotkaniu uczestniczą także osoby spoza firmy, np. osoby
towarzyszące lub kontrahenci to w tej części wydatki raczej nie
powinny być uwzględnione w kosztach podatkowych. Wszystko zależy
jednak od przyjętej wykładni pojęcia reprezentacja. Zakładając,
że przedsiębiorca jest w stanie wykazać, że zaproszenie
kontrahentów na firmową wigilię, wpływa na poprawę relacji
biznesowych, co w efekcie ma przełożenie na realizowane kontrakty i
uzyskiwane przychody, podstawowy warunek rozliczenia w kosztach
zostanie spełniony.
W
przypadku kontrahentów jest jednak duże prawdopodobieństwo,
że taki koszt zostanie potraktowany jako reprezentacja, a wydatków
o takim charakterze nie można rozliczyć w kosztach podatkowych.
Jednak w sytuacji, gdy wydatki są istotne dla firmy, warto wystąpić
z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pojęcia
reprezentacji nie zdefiniowano w ustawie, która wskazuje
jedynie, że do kosztów uzyskania przychodów nie można
zaliczyć kosztów reprezentacji, w szczególności
poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz
napojów, w tym alkoholowych. Sądy dokonując jednak wykładni
tego pojęcia sięgają do słownika języka polskiego.
Przenosząc
definicję na grunt podatkowy, przyjmuje się że reprezentacja to
występowanie w imieniu firmy wiążące się z okazałością, w
celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem
działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych
pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu reprezentacja
mieści się więc taki
działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie)
właściwego wizerunku firmy. Takich działań nie zaliczymy do
kosztów.
Natomiast
w przypadku osób towarzyszących pracownikowi na spotkaniu
firmowym trudno racjonalnie uzasadnić związek takiego wydatku z
uzyskiwanymi przychodami, co już na tym etapie dyskwalifikuje
możliwość ich rozliczenia w kosztach.
Warto
również pamiętać o właściwym udokumentowaniu wydatków
poniesionych na organizację firmowej wigilii. Jeżeli tylko część
poniesionych wydatków stanowić będzie koszt podatkowy,
należy wyodrębnić ich wartość z całości środków
poprzez określenie kwoty przypadającej na pracowników i
osoby spoza firmy (jeśli nie ma podstaw do ich rozliczenia w
kosztach).
Uchroni
to przedsiębiorcę przed zakwestionowaniem przez organ podatkowy
zaliczenia całości wydatków poniesionych na organizację
imprezy do kosztów uzyskania przychodów.
Źródło:
money.pl