Księgi
podatkowe i inne dokumenty związane z działalnością, np. faktury
VAT, trzeba przechowywać przez 5 lat- tyle czasu ma fiskus na
przeprowadzenie ewentualnej kontroli podatnika.
Podatkową
księgę przychodów i rozchodów, dokumenty zgłoszeniowe
i rozliczeniowe dotyczące płatnika składek i ubezpieczonego, a
także wszelkie inne dokumenty i rejestry wynikające z prowadzenia
działalności gospodarczej podatnicy są zobowiązani przechowywać
do czasu upływu terminu przedawnienia podatkowego.
Ten
okres wynosi 5 lat i co istotne, liczy się go do końca roku
kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności danego
podatku. Przedawnieniu z końcem 2013r. ulegną zatem firmowe
dokumenty z 2007r. Należy jednak pamiętać, że okres 5-ciu lat
może się wydłużyć jeśli dojdzie do zawieszenia lub przerwania
biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
W
pewnych okolicznościach bieg wymaganego okresu przechowywania ksiąg
i dokumentów podatkowych może zostać zawieszony, a nawet
przerwany. Zawieszenie skutkuje czasowym wstrzymaniem maksymalnie do
3 lat i może być spowodowane np. wniesieniem skargi do sądu
administracyjnego. Wraz z wznowieniem biegu, czas jaki upłynął do
momentu zawieszenia, zostaje wliczony do wymaganego okresu 5 lat.
Bieg
terminu przedawnienia będzie natomiast przerwany, gdy przykładowo
przedsiębiorca ogłosi upadłość. Konieczne będzie rozpoczęcie
naliczania wymaganego okresu przechowywania od początku.
Niezwykle
długi okres obowiązkowego przechowywania dotyczy dokumentów
pracowniczych. Przedsiębiorca jako płatnik składek
ubezpieczeniowych i społecznych, musi przechowywać listy płac,
karty wynagrodzeń oraz inne dokumenty służące do obliczenia
podstawy wymiaru renty czy emerytury przez okres 50 lat od dnia
wygaśnięcia umowy z ubezpieczonym.
Ważny
jest też sam sposób przechowywania. Archiwizowane dokumenty
trzeba uporządkować wedle okresów sprawozdawczych. Ponadto,
jeśli chodzi o księgi prowadzone przy użyciu komputera, podatnik
musi systematycznie dokonywać rezerwowych kopii danych. Sam nośnik
danych powinien być odporny na uszkodzenia zewnętrzne i zapewniać
trwałość zapisu informacji przez czas nie krótszy niż
okres przechowywania wymagany ustawowo. Podatnik musi też chronić
dane przed dostępem nieupoważnionych podmiotów.
Miejscem
przechowywania jest zawsze miejsce wykonywania działalności.
Wyjątkiem będzie sytuacja, w której podatnik na potrzeby
przechowywania dokumentów korzysta z firmy oferującej usługi
w tym zakresie- archiwizowane dokumenty trafią wówczas do
niej.
Źródło:
money.pl