Aktualność "Urzędowe pisma mogą trafić do sąsiada"
Pod nieobecność podatnika urzędowe pismo zaadresowane bezpośrednio na niego, może odebrać również jego sąsiad.

Wszelkie wezwania, postanowienia i decyzje urzędu skarbowego są doręczane do podatnika na piśmie drogą pocztową. Ustawodawca za odpowiednie miejsce doręczenia ich wskazuje przede wszystkim mieszkanie podatnika.

Mogą być one jednak również dostarczone do miejsca pracy podatnika lub przekazane w siedzibie organu podatkowego. W ostateczności, w przypadku kiedy dostarczenie na wymienione wyżej miejsca jest niemożliwe, przepisy dopuszczają doręczenie pism w każdym miejscu, w którym zastanie się adresata.

Nadawane przez fiskusa pisma powinny trafić bezpośrednio do rąk wzywanego przez organ adresata. Co jednak jeśli nie będzie on dostępny w żadnym z z wymienionych wyżej miejsc?

Choć nadane do przedsiębiorcy pismo z urzędu skarbowego mogą odebrać również obok przedstawiciela firmy lub ustanowionego pełnomocnika inne osoby trzecie. W przypadku nieobecności wzywanego przedsiębiorcy w jego miejscu zamieszkania, prawo do odbioru posiadają pełnoletni domownicy, dozorca domu oraz sąsiedzi. Odbiór urzędowego listu musi być pokwitowany, a odbiorca musi się zobowiązać, iż dokument przekaże adresatowi.

Status domownika posiada przede wszystkim ten, kto razem z przedsiębiorcą mieszka oraz jest z nim spokrewniony lub spowinowacony (np. dorosły syn, matka czy teść). W sytuacji, gdy urzędowy list odbiera sąsiad lub dozorca, doręczyciel musi dodatkowo w oddawczej skrzynce pocztowej, na drzwiach mieszkania adresata lub w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata zostawić zawiadomienie, iż przesyłkę odebrał ktoś spoza domowników.

Warto pamiętać, że w przypadku gdy toczy się postępowanie a podatnik wyjeżdża za granicę na okres co najmniej dwóch miesięcy, jest zobowiązany do powołania do odbioru pism pełnomocnika. O wyborze konkretnej osoby musi poinformować urząd skarbowy. Lepiej wypełnić obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw odbioru- w przeciwnym wypadku pismo będzie uważać się za doręczone pod dotychczasowym adresem podatnika.

Jeżeli jakiekolwiek odebranie urzędowego pisma okaże się niemożliwe, poczta przechowa je w swojej placówce przez okres 14 dni, powiadamiając o tym adresata pisma umieszczając informację w jego oddawczej skrzynce pocztowej lub gdy nie jest to możliwe, na drzwiach jego mieszkania, biura w którym wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata.

Takie zawiadomienie poczta jest zobowiązana powtórzyć, jeśli w ciągu tygodnia list nie zostanie odebrany przez podatnika. Po upływie tego okresu, pismo nawet jeśli nie zostanie odebrane- uważa się za doręczone.

Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2013-03-12 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia