Pod
nieobecność podatnika urzędowe pismo zaadresowane bezpośrednio na
niego, może odebrać również jego sąsiad.
Wszelkie
wezwania, postanowienia i decyzje urzędu skarbowego są doręczane
do podatnika na piśmie drogą pocztową. Ustawodawca za odpowiednie
miejsce doręczenia ich wskazuje przede wszystkim mieszkanie
podatnika.
Mogą
być one jednak również dostarczone do miejsca pracy
podatnika lub przekazane w siedzibie organu podatkowego. W
ostateczności, w przypadku kiedy dostarczenie na wymienione wyżej
miejsca jest niemożliwe, przepisy dopuszczają doręczenie pism w
każdym miejscu, w którym zastanie się adresata.
Nadawane
przez fiskusa pisma powinny trafić bezpośrednio do rąk wzywanego
przez organ adresata. Co jednak jeśli nie będzie on dostępny w
żadnym z z wymienionych wyżej miejsc?
Choć
nadane do przedsiębiorcy pismo z urzędu skarbowego mogą odebrać
również obok przedstawiciela firmy lub ustanowionego
pełnomocnika inne osoby trzecie. W przypadku nieobecności wzywanego
przedsiębiorcy w jego miejscu zamieszkania, prawo do odbioru
posiadają pełnoletni domownicy, dozorca domu oraz sąsiedzi. Odbiór
urzędowego listu musi być pokwitowany, a odbiorca musi się
zobowiązać, iż dokument przekaże adresatowi.
Status
domownika posiada przede wszystkim ten, kto razem z przedsiębiorcą
mieszka oraz jest z nim spokrewniony lub spowinowacony (np. dorosły
syn, matka czy teść). W sytuacji, gdy urzędowy list odbiera
sąsiad lub dozorca, doręczyciel musi dodatkowo w oddawczej skrzynce
pocztowej, na drzwiach mieszkania adresata lub w widocznym miejscu
przy wejściu na posesję adresata zostawić zawiadomienie, iż
przesyłkę odebrał ktoś spoza domowników.
Warto
pamiętać, że w przypadku gdy toczy się postępowanie a podatnik
wyjeżdża za granicę na okres co najmniej dwóch miesięcy,
jest zobowiązany do powołania do odbioru pism pełnomocnika. O
wyborze konkretnej osoby musi poinformować urząd skarbowy. Lepiej
wypełnić obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw odbioru- w
przeciwnym wypadku pismo będzie uważać się za doręczone pod
dotychczasowym adresem podatnika.
Jeżeli
jakiekolwiek odebranie urzędowego pisma okaże się niemożliwe,
poczta przechowa je w swojej placówce przez okres 14 dni,
powiadamiając o tym adresata pisma umieszczając informację w jego
oddawczej skrzynce pocztowej lub gdy nie jest to możliwe, na
drzwiach jego mieszkania, biura w którym wykonuje swoje
czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na
posesję adresata.
Takie
zawiadomienie poczta jest zobowiązana powtórzyć, jeśli w
ciągu tygodnia list nie zostanie odebrany przez podatnika. Po
upływie tego okresu, pismo nawet jeśli nie zostanie odebrane- uważa
się za doręczone.
Źródło:
money.pl