Aktualność "Nie każde ubezpieczenie rozliczysz w kosztach"
Po
spełnieniu określonych warunków kwoty ubezpieczenia
pracowników mogą obniżyć podstawę do opodatkowania
przedsiębiorcy.
Co
do zasady, zgodnie z przepisami podatkowymi, wydatków w
postaci składek opłacanych przez pracodawcę z tytułu zawartych
lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracownika nie
można jednak rozliczyć jako kosztów uzyskania przychodu.
Sytuacja zmieni się w przypadku pewnych rodzajów ryzyka.
Wartość
wydatków na ubezpieczenie pracowników zmniejszy jednak
podstawę do opodatkowania, jeśli przedmiotem umowy o ubezpieczenie
będą składki wymienione w załączniku do ustawy z dnia 22 mają
2003r. o działalności ubezpieczeniowej. Co ważne, muszą być one
w pełni opłacone przez pracodawcę.
Będą
to składki z I i II działu załącznika. Te pierwsze to
ubezpieczenia na życie (także jeśli są związane z
ubezpieczeniowym funduszem). Dział drugi natomiast dotyczy
pozostałych ubezpieczeń osobowych oraz majątkowych. Będą to
zatem w szczególności:
ubezpieczenia wypadku, w tym przy pracy i choroby zawodowej (mogą
to być świadczenie jednorazowe, świadczenie powtarzające się,
połączone świadczenie jednorazowe i powtarzający się przewóz
osób),
ubezpieczenie choroby (przykładowo świadczenia jednorazowe,
świadczenia powtarzające się, świadczenia kombinowane)
Przed
ujęciem ubezpieczenia jako kosztu podatkowego, podatnik musi spełnić
jeszcze dodatkowe warunki. Po pierwsze, uprawnionym do otrzymania
świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia nie może być sam
pracodawca. Po drugie, umowa o ubezpieczenie nie może uwzględniać
w okresie 5 kolejnych lat od jej zawarcia lub odnowienia (licząc od
końca roku kalendarzowego, w którym ją podpisano):
wypłaty kwoty stanowiącej kwotę odstąpienia od umów
możliwości zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających
z ustawy
wypłaty z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie