Aktualność "Polacy nie są zadowoleni z pracy"
Badania przeprowadzone zostały przez Ipsos na zlecenie grypy Edenred. Ich wyniki są niepokojące. Aż jedna trzecia polskich pracowników nie czuje motywacji do pracy. Polacy traktują ją jako obowiązek i rutyna. Połowa z badanych odczuwa natomiast skutki stresu, wynikające z przepracowania. Badania mają pokazywać poziom zadowolenia pracowników z pracy, ich ocenę różnych aspektów życia zawodowego. Wyniki wskazują jednak, że Polacy nie są z niego zadowoleni.

Negatywny stosunek Polaków do pracy wynika przede wszystkim z przekonania, że praca jest obowiązkiem. Kojarzy się ona najczęściej z rutyną. Co więcej, w pracy spędzamy bardzo długą ilość czasu, często poza obowiązującymi godzinami. Wiąże się to zarówno z dodatkową pracą w domu, nadgodzinami, a także koniecznością wykonywania obowiązków również podczas urlopu. Polska nie jest jednak jedynym krajem, który odnotowuje tak niepokojące wyniki. Badania dotyczące satysfakcji pracowniczej w Europie Zachodniej są jeszcze gorsze. Wskaźnik niezadowolonych dochodzi tam do 40 proc. i dotyczy przede wszystkim Francji. To rekordowy wynik. Tym, co odróżnia Polaków od obywateli krajów zachodnich, jest wyższy poziom zaangażowania w wykonywaną pracę. W takich krajach, jak Włochy, Hiszpania, czy Francja występuje natomiast większy niepokój o zatrudnienie, a od pracodawcy oczekuje się większej lojalności. Przyczyną jest kryzys, którego skutki są w tych państwach nadal odczuwalne. Jeśli chodzi o powody do niezadowolenia z pracy, skierowane do pracodawców, to polscy pracownicy wymieniają najczęściej (ponad 50 proc.) poziom wynagrodzenia. Na drugim miejscu znalazła się konieczność dodatkowej pracy – w weekendy i po godzinach. To ostatnie zjawisko jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ jest przyczyną stresu, a ten przyczynić się może do spadku motywacji do pracy.

W Polskich firmach pracodawcy nadal przymykają oko na problem stresu, jednak Unia Europejska nie chce pozostać wobec tego faktu obojętna. Od miesiąca trwa nowa kampania Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, która ma pomóc to zmienić. Stres jest bowiem uważany za drugi najczęściej występujący problem zdrowotny, związany z pracą. Jego skutkiem jest brak koncentracji, większa ilość błędów, a nawet częstsze wypadki. Przedłużająca się psychologiczna presja może natomiast prowadzić do poważnych zaburzeń serca i mięśni. Według badań zaledwie 30 proc. pracodawców wśród państw Wspólnoty dobrze zarządza stresem. Wciąż brakuje wiedzy i informacji, z których mogą oni korzystać. Dlatego w ramach nowej kampanii udostępniono pracodawcom przewodnik na ten temat. Ma on pomóc zarówno pracodawcom, jak i pracownikom zrozumieć i przeciwdziałać ryzyku wynikającemu z bagatelizowania tego problemu.

ródło: IAR

DATA PUBLIKACJI: 2014-05-26 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia