Aktualność "Masz złą fakturę za internet, nie skorzystasz z ulgi"
Ulga internetowa polega na odliczeniu od dochodu poniesionych w roku podatkowym wydatków z tytułu użytkowania internetu w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. Poniesiony wydatek musi być udokumentowany fakturą w rozumieniu przepisów o VAT.

Nie możliwe jest odliczenie kosztów poniesionych na zakup modemu, okablowania, na serwis i obsługę techniczną sieci. Nie można również odliczyć wydatków związanych z instalacją internetu. Odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na użytkowanie internetu. Są to więc wydatki na stały dostęp do sieci lub tzw. dostęp wydzwaniany.

Odliczyć możemy jedynie wydatki związane z miejscem zamieszkania podatnika. Decydującym kryterium jest tzw. centrum interesów życiowych (miejsce, w którym faktycznie podatnik mieszka, posiada rodzinę). Miejsce zameldowania ma tutaj drugorzędne znaczenie, chociaż zazwyczaj pokrywa się z miejscem zamieszkania.

Warunkiem odliczenia jest posiadanie faktury. Oprócz faktury podatnik musi posiadać dowód, z którego wynika, że wydatek został poniesiony faktycznie przez niego. W istocie znaczenie będzie miał stempel pocztowy na fakturze potwierdzający opłatę, potwierdzenie przelewu bankowego, przekazu pocztowego itp.

Skorzysta z ulgi jedynie ten, na którego wystawiona jest faktura. Na rachunku musi być wpisane imię i nazwisko podatnika. To szczególnie istotne w przypadku, kiedy z internetu korzysta kilka osób i wspólnie ponoszą koszty. Jeśli każda z tych osób chce skorzystać z ulgi, na fakturze musi być wymieniona każda z nich.

Ustawa o PIT wymaga, aby ulgę udokumentować fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W świetle tych przepisów taką fakturę może być faktura papierowa lub elektroniczna. Podstawą odliczenia jest również duplikat faktury. Wątpliwości mogą pojawić się jednak w przypadku tzw. ekofaktur - faktur wystawianych przez niektórych dostawców usług internetowych, na pozór elektronicznych nie spełniających jednak wymogów wynikających z przepisów o VAT.

Zgodnie z owymi przepisami (§ 4 rozporządzenia z 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej) faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem, że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane m.in. bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Dostawcy, którzy świadczą na rzecz podatnika także inne usługi, np. telefoniczne czy telewizyjne, wystawiają często zbiorcze faktury. Podana na fakturze łączna kwota za telewizję, telefon i internet nie stanowi jednak podstawy do odliczenia ulgi internetowej. Nie można bowiem w ramach ulgi odliczać wydatków na telewizję czy też telefon. Podatnik powinien więc postarać się o fakturę, na której wykazane będą oddzielnie wydatki internetowe. W przeciwnym razie odliczenie nie będzie możliwe.


Źródło: money.pl

DATA PUBLIKACJI: 2011-04-05 » Posostałe aktualności
podatki
fax (61) 850 13 61
tel. (61) 852 85 06
Kancelaria Doradcy Podatkowego NI&KU :: Poznań: : VAT :: PIT :: CIT :: Podatki :: ZUS-y :: Kadry :: Płace :: Obsługa Księgowa :: Doradztwo :: Porady
Powered by mAdmin & mDoradca
Projekt i wykonanie BerMar multimedia