Konsultacje
społeczne w sprawie praw autorskich i potrzeby ich dostosowania do
cyfrowej rzeczywistości trwały między grudniem 2013 r. a marcem
2014 r. Ustępująca Komisja Europejska liczy na to, że jeszcze na
początku nowej kadencji uda się przedstawić propozycje reformy
prawa autorskiego. Nowe przepisy mają zapewnić sprawiedliwe
wynagrodzenie dla twórców i wspierać innowacje.
Branża twórców
wypracowuje 4 proc. unijnego PKB, jednak jej problemem jest powolne
dostosowanie się do nowych technologii, ograniczone możliwości
pozyskiwania środków finansowych i niepełne ramy prawne, łącznie
z prawem autorskim. W tej sprawie przeprowadzone zostały badania, a
raport z ich przebiegu opublikowany został w lipcu 2014 r. Komisja
Europejska zebrała ponad 9 500 odpowiedzi i ponad 11 tys.
informacji. Kwestionariusz zawierał 80 pytań i skierowany był do
użytków technologii, ich autorów i wykonawców oraz wydawców,
producentów i nadawców. Na konsultacje odpowiedziało w sumie 11
państw członkowskich, w tym Polska, Dania, Estonia, Francja,
Niemcy, Irlandia, Włochy, Łotwa, Holandia, Słowacja i Wielka
Brytania.
Konsumenci zwrócili
uwagę na ograniczenia w dostępie do technologii, na jakie
napotykają w zależności od położenia geograficznego i ich adresu
IP. Wskazali również na różny poziom cen w sklepach internetowych
na terenie Unii. Problemem były także wyższe ceny gier wideo w ich
kraju w porównaniu z innymi państwami członkowskimi.
Biblioteki i
uniwersytety zwróciły uwagę na konieczność ujednolicenia prawa
autorskiego, które w obecnym brzmieniu uniemożliwia identyfikację
praw i podmiotów. Instytucje domagały się także uproszczenia
mechanizmów licencyjnych oraz zniesienia utrudnień, na jakie
napotykają studenci w dostępie do zasobów edukacyjnych online,
kiedy nie są rezydentami w kraju uczelni.
Reforma unijnych
przepisów prawa autorskiego ma zachęcić autorów i twórców do
częstszych publikacji swoich treści w sieci. Cel ten Unia chce
osiągnąć przez zagwarantowanie im bezpieczeństwa ochrony praw
autorskich.
Źródło: DGP